Recent Recipes
KAMPUNG BETAWI ORA

- KAMPUNG BETAWI ORA
- Tarumajaya, Bekasi, Jawa Barat, Indonesia
- Selain untuk berbagi informasi mengenai segala hal yang berhubungan dengan betawi, ini juga adalah tempat untuk menjalin silaturahmi dan menggalang kebersamaan bagi saudara-saudara dari betawi khususnya. Terbuka juga untuk umum bila ingin memberikan saran dan komentar yang positif dan membangun. Di Kampung ini, semua orang boleh memberi saran dan kritik. Dengan syarat : harus positif dan membangun. Karena tujuan dibuatnya kampung ini yaitu untuk menambah pengetahuan tentang Betawi dan menggalang kebersamaan serta menjalin silaturahmi dengan sebanyak-banyaknya orang. Jadi, Nyo ah, kita pada rempug...
- BUDAYA BETAWI
Comments (2) |
UJUNGAN, SEMOGA KAGAK ADA UJUNGNYA
25 Juli 2011.
Romananya, sumpamanya kalu anak sekarang ditanya : “tau
su’al ujungan apa kagak ?”. Ana yakin, dia cumen melongo, melegeg, godég,
nyengir sebaru ngomong dah “…lah, kaaaagak, denger aja baru sekarang”.
Mending kalu dia mao balik nanya : “émang ujungan itu apaan si ?”. Itu
masi bagus, ampélagi kalu nanyanya sebaru maksa lantaran bener-bener péngén
tau. Biasanya, paling banter cumen nyengir doang, udah dah ngeléos. Tapi
pagimana lagi, nyeng muda juga kagak bisa disalain, ampélagi nyeng tua, nyeng émang
ngeranapin tempo-tempo di mana ujungan masi nyohor ama masi jadi andelan bangat
di ilayah orang betawi, ampélagi orang betawi di bekasi utara.
Sebenernya, ana sendiri cumen inget latap-latap sual
ujungan ini. Lantaran pas ana mulain gedé, ujungan udah mulain langka. Selaén
udah jarang nyeng minta diadain di acara-acara khusus, Ujungan juga udah mulain
dilarang, sabab katanya kebiasaan ini bisa nimbulin bahaya buat nyeng maénin
ujungan, ditambah lagi katanya pemeréntah setempat juga ngikut latahan dongan
cara nerbitin peraturan pemeréntah sual Larangan Ujungan ini (sayangnya, ana
belom dapet keterangan sual itu peraturan. Buat mamang-mamang nyeng ada di
Pemeréntahan, Ada
nyeng tau ?).
“Hampir tidak pernah ditemukan lagi pertandingan seni
ketangkasan Ujungan di Jakarta maupun daerah-daerah lain di Jawa Barat. Di
Betawi dan sekitarnya sendiri praktis punah setelah pada tahun 1960 pemerintah
melarang seni ketangkasan Ujungan ini, karena dianggap permainan yang keras dan
sadis” (Ridwan
Saidi, Glosari Betawi-iv).
”Sampai tahun 80an, di daerah Babelan dan sekitarnya kita
masih bisa menyaksikan Ujungan. Biasanya digelar pada hari-hari besar, seperi
pernikahan, perayaan adat dan lainnya. Tapi sekarang nyaris sudah tidak ada”. Kata Herry, salah satu
anak jawara Ujungan.
Dari sekéan banyak seni ketangkasan di Nusantara nyeng maké
unsur beladiri di dalemnya, romananya cumen Ujungan aja nyeng kecatet secara arkeologi.
Dalem artefak ama gerabah nyeng ditemuin di Babelan, Bekasi, nyeng
ngejelasin su’al udah adanya pemukiman di permulaan abad masehi di daerah itu.
Seni ketangkasan Ujungan merupakan paduan dari tiga macem
seni nyeng ada di dalemnya, seni musik (Sampyong), seni tari-silat (Uncul),
ama seni bela diri tongkat (Ujungan). Boleh dikata kalu tiga jenis seni
ini merupaken seni tertua nyeng pernah ditemuin, bareng ama keberadaan kerajaan
Salakanagara (130 M) nyeng berdasar ama naskah kuno Wangsakerta sebagé kerajaan
pendahulu kerajaan-kerajaan gedé di Jawa Barat, kemasuk seni beladiri pencak
silat, cumen sayang bangat kagak disebutin sual aliran silat apa nyeng dipake.
Dalem naskah kuno Wangsakerta, cumen disebutin sual adanya
Aki Tirem Sang Luhur Mulya sebagé pengulu kerajaan Salakanagara nyeng pinter
bekelai atawa warakas atawa sakti, kebukti cumen dongan kekuatan 20 orang
pasukannya dapet ngalahin 100 orang bajak laut. (Pustaka Rajya-Rajya Bhumi
NusantaraI 1:103-104). Titik terang sual aliran silat paling tua nyeng disebutin
tadi, baru liwat tulisan sejarawan ama budayawan Betawi, Alwi Shahab, nyeng nyebut
Syahbandar pelabuan Sunda Kelapa, yaitu Wak Item nyeng pinter maénin silat
aliran Syahbandar tempo ngadepin serangan 1546 pasukan Fatahillah taun 1527, cumen
sual ini perlu penelitian nyeng lebih lanjut (http://www.Alwishahab.wordpress.com).
Ampir di sunggal leba di Jawa Barat, kemasuk Banten ama
Betawi ditemuin seni ketangkasan Ujungan ini, walipuna dongan nama nyeng laén-laén,
ampélagi di luar ilayah ini gé ditemuin kesenian nyeng serupa. Di Cirebon, seni
ketangkasan ini cumen disebut sebagé Sampyong. Sampyong, kayak nyeng
dikenal dalem seni ketangkasan Ujungan di Betawi ama Bekasi, adalah tabuh-tabuan
semacem gambang nyeng dibikin dari kayu nyeng dipotong kasar, artinya
kulit di leba luar batang kayu kagak dibuang. Potongan kayu nyeng ukurannya
beda-beda itu diiket di tali, kumdian réncéngan potongan kayu itu ditaro di
atas dua batang bambu nyeng melintang. Potongan kayu dongan ukuran beda-beda
merupaken ukuran tangga nada nyeng diasilin, Mingkin pendek ukuran potongan
kayu, mingkin tinggi juga suaranya. Sampyong merupaken waditra, atawa irama
seni musik nyeng ngiringin tari bebentuk ibing pencak silat nyeng
disebut Uncul. Mingkin lama, perkembangannya di sebagian daerah Jawa
Barat kedudukan Sampyong digeser ama gamelan pencak silat nyeng umum. Musik nyeng
ngiringin Uncul sama halnya ama musik pengiring pencak silat, semacem tepak
dua, paleredan, ama pongpang atawa padungdung. Ampélagi
di desa Balerante Palimanan, Cirebon,
pimpinan Abah Kasun, cumen maké Genjring Santri dongan
cumen maké empat genjring (semacam rebana) ama satu dogdog
(bedug) aja.
Ada juga lagi Ujungan (namanya juga
sama) nyeng dijadiin tradisi minta ujan nyeng bekembang di kecamatan Somagede,
Kabupaten Banyumas, Jawa Tengah,
Indonesia.
Tradisi taunan ini merupaken olahraga beladiri adu pukul nyeng dilakonin ama
sepasang lakian dewasa maké rotan buat alat pukulnya. Ritual nyeng dipimpin ama
Wlandang (wasit) ini biasanya diadain pas waya musin kemaro panjang. Di
musin ini petani butuh bangat ama aér manting ngaérin sawah-sawahnya juga
manting minum binatang piaraannya semacem sampi, kebo, kambing ama nyeng
laén-laennya. Katanya, supaya ujan gasik turun, pemaén ujungan di sini kudu
bikin banyak pukulan ke lawannya sampé ngeluarin darah. Sumpama mingkin banyak
darah nyeng kuar lantaran pukulan, entak-anu mingkin gasik juga ujan bakal
turun. Tradisi nyeng diadain pas waya mangsa kapat (ke empat) ama
Kamo (kelima) di musin kemaro ini, pemaénnya kudu lakian dewasa nyeng bisa
nahan sakit lantaran kepukul rotan atawa nahan sakit pas bebenturan ama lawan.
Kalu kata orang-orang situ, tradisi ujungan ini nimbul dari
sebelon Belanda dateng ke Indonesia.
Di waya itu, tujuan diadainnya tradisi Ujungan adalah buat minta ujan ama Tuhan.
Cumen, lantaran waya itu Indonesia dijajah Belanda,
mangkanya tradisi Ujungan ini kumdian dijadiin sebagé sarana latian beladiri manting
membina mental ama fisik para pejuang. Tradisi ini juga dikit banyaknya ngikut
ngelahirin pejuang-pejuang bangsa nyeng pemberani. Kumdian pada taun 1950-an,
tradisi Ujungan bekembang sebagé ajang nyari juwara beladiri. Sapa-sapa nyeng
bisa ungkulan menangin pertarungan Ujungan ini, status sosialnya di masyarakat bakal
naék. Lantaran itulah banyak orang
nyeng minat jadi pemaén Ujungan, baék dari Banyumas atawa juga daerah-daerah
laén di sekitarnya.
Tradisi ini didemenin ama juwara silat dari leba Betawi,
Tanjung Priok, Cakung, Tambun, Cikarang ama laén-laénnya. Seiring ama jalannya
waktu, tradisi Ujungan cumen bekembang jadi seni pertunjukan hiburan biasa. Walipuna
begono, ketentuan-ketentuan peraturan maénan Ujungan masi tetep angger nginduk
ama Ujungan jaman awal nimbulnya tradisi ini, baék rotan nyeng dipaké buat alat
mukul atawa juga Wlandang pertunjukan. Rotan nyeng dipaké kudu punya tingkat
kelenturan nyeng cukup baék, dongan panjang kira-kira 40-125 cm ama diameter kira-kira
1,5 cm. ketentuan rotan nyeng disyaratin kayak ini punya tujuan buat ngurangin
rasa perih sumpama disabétin ke badan. Kalu Wlandang, dia kudu punya
keterampilan élmu beladiri nyeng tinggi. Ini dimaksudin yagén bok-bok salah
satu pemaén Ujungan kagak puas ama asil keputusan wasit lantas entak-anu mao nyoba
ngelawan wasit, wasit juga kudu berani nerima tantangan itu.
Ujungan merupaken tradisi nyeng nggabungin tiga jenis
seni, yaitu seni musik (sampyong), seni tari-silat (Uncul) ama
seni beladiri tongkat (Ujungan). Keistimewaan laén nyeng ada dalem tradisi
Ujungan adalah adanya sikap ngejunjung tinggi niléi sportivitas, persodaraan,
rasa nasionalisme ama semanget patriotisme sebagé generasi penerus
bangsa.
Sampyong
Pertunjukan Ujungan selalu diiringin ama tabuh-tabuhan nyeng
disebut Sampyong, semacam gambang nyeng dikeja dari kayu nyeng
dipotong-potong. Mingkin pendek ukuran
potongan kayu, mingkin tinggi juga suaranya. Potongan kayu ini kumdian diatur
di atas bambu melintang. Nada Sampyong ini rada nyanter lantaran
merupaken asil dari suara nyeng dipantulin ama bambu nyeng melintang itu.
Uncul
Seni tari-silat Uncul adalah pertunjukan
pendahuluan sebelon Ujungan dimulain. Uncul merupaken wiyaga, atawa
pengibing (pertunjukan pengiring sebelon pertandingan) pencak silat nyeng
ngawalin dibukanya laga tanding seni ketangkasan Ujungan. Pemaén Uncul
merupaken pemaén pertama nyeng bakal belaga di Ujungan. Wiyaga ngerangkep
jadi pemaén, lantaran sering wiyaga nyeng ngunjukin ibing pencak
silatnya jalan ngider ke arah penonton sebaru nantang. Kalu ada orang nyeng
masup nerima tantangan, kumdian Ujungan bakal dimulain. Penonton nyeng mao jadi
lawan pemaén Uncul merupaken calon pemaén kedua dalem pertandingan Ujungan.
Penonton nyeng nerima tantangan
itu kumdian masup ke dalem arena pertunjukan, tapi kalu kagak ada nyeng nerima
tantangannya, entak-anu wiyaga tadi bakal keluar. Begono seterusnya sampé
ada seorang petarung nyeng dianggap sebagé juwara Ujungan sumpama kagak ada lagi
nyeng berani nantang.
Ujungan biasanya dimaénin ama sepasang lakian dewasa, tapi
kagak jarang juga dimaénin ama lima
pasang pemaén baren-bareng. Tradisi ini juga punya peraturan-peraturan
permaénan nyeng kagak boleh diléngkar. Peraturan itu contonya, pemaén Ujungan
cumen dibolehin mukul pas leba pinggang ke bawah kacawali pas leba kemaluan.
Sasaran pukul nyeng disaranin adalah tulang
kering ama mata kéok. Maksudnya supaya para peserta Ujungan kagak dapet cidra
nyeng nyilakain. Kemenangan dalem pertarungan ini diniléi dari banyaknya bekas
luka nyeng bebekas di badan. Kalu mingkin banyak bekas pukulan nyeng bebekas di
badan itu pemaén, romannya itu pemaén bisa dikata bakalan kalah (http://www.wisatamelayu.com).
Ujungan
Ujungan merupaken acara puncak dari tiga rérodan kesenian nyeng
ditampilin dari seni ketangkasan Ujungan. Seni ini nimbul dari kebiasaan
juwara silat pas wayanya milih ama nyaring sapa-sapa nyeng paling ungkulan. Ada juga nyeng ngarti’innya
sebagé pertandingan antara juwara silat dalem ngadu kekedotan badan, supaya dapet
tempat ama status sosial di masyarakat. Juwara-juwara nyeng belaga ditatab ngadu
pukulan tungked rotan maké silat dari “maénannya” déwék-déwék, ujungnya bakal
diambil satu juwara nyeng paling dikit dapet pukulan ama paling banyak mukul
atawa dapet ngungkulin lawannya. Cumen belakangan, Ujungan kagak lagi dipaké
buat nyaring juwara nyeng paling ungkulan, tapi cumen jadi hiburan rakyat doang.
Dalem khasanah ilmu beladiri moderen, Ujungan bisa
dimasupin ke dalem rambuan Seni bela diri bertongkat atawa nyeng dikenal stick
fighting nyeng diarti’in seni bela diri tongkat, tumpul, senjata
genggam, nyeng semuanya dibikin dari bahan kayu atawa semacemnya buat keperluan
pertarungan semacem toya (tungked panjang), tungked buat alat bantu manula, stick
sepanjang 40-70cm atawa nyeng semacemnya (Wikipedia Indonesia).
Di Bekasi déwék, ada Ki Dalih (83 tahun) atawa
congga dipanggil Baba Dalih, praktisi ama mantan juwara
Ujungan Betawi di taun 50-an. Pertandingan Ujungan nyeng beliau pernah ikutin seputeran
leba Cakung, Tanjung Priok, Tambun, Cikarang ampé kria’an taunan Pehcun
di Tanggerang. Maké andelan aliran silat Pi Atu nyeng dipelajarin
dari Uwak H. Beton, Ki Dalih ama almarhum H.
Raisan (sesepuh Bojong Rawalele) sempet ngerajain laga
Ujungan di Betawi ampé sekupengannya. Bekes-bekes anteman ujung rotan lawannya
di tulang kering Ki Dalih masi danta keliétan (http://njowo.multiply.com/journal/item/206).
ALAT NYENG DIPAKÉ
Tungked
Tungked nyeng dipaké kapranya maké rotan tapi ada juga nyeng
make batang tebu, kayak nyeng dipaké ama Sanggar Lam Alif di Cirebon. Ukuran
panjang rotan Ujungan punya ukuran macem-macem, kagak ada ukuran baku dari rotan nyeng dipaké.
Ukurannya kira-kira 40-125 cm, kapranya di daerah Betawi ama sekiternya maké
rotan be’ukuran 70 cm, dongan diameter segede lengen orok (-/+ 1,5cm). Rotan nyeng
dipaké kudu dipilih nyeng bener-bener cakep (cakep artinya bisa diliét dari
pagimana lengkungan rotan pas dipukulin ke kaki atawa awak lawan), polos kagak
dilapisin apa-apa manting tempat pegangan. laén ama waya-waya mulain nimbulnya Ujungan
nyeng mana ujung rotan sengaja dilapisin ama peca’an batu atawa logam nyeng
niatnya supaya bisa bikin lawan luka. Di laén-laen tempat di Cirebon, rotannya sering juga diselipin behel
atawa selembar barang nyeng dipaké manting jimat (kapranya dibikin dari kulit
kijang, kulit macan, kaén atawa kertas nyeng diselipin rajah atawa isim
nyeng dipercayain bisa ngelindungin atawa ngurangin berasa sakit taro-kata
kepukul).
Boboto/Juru Garis/Wasit
Adanya Wasit/Juru Garis atawa nyeng di Betawi ama sekupengnya
disebut Boboto diperluin bangat, kapranya Boboto diambi dari
sesepuh nyeng punya disegenin di leba situ. Boboto juga kudu bisa silat
nyeng maénannya rada lebih dibandingin nyeng laén. Biasanya dipilih dari guru-guru
silat. ini emang diperluin bangat lantaran orang-orang nyeng belaga kebanyakan
juwara, jadi supaya bisa ngedombanin bok-bok juwara-juwaranya kagak kedombanan entak-anu
jadi pada bekelai beneran.
Boboto mimpin pertandingan sebaru maké tungked nyeng lebih panjang. Tungked
dipaké manting ngeja garis di tanah nyeng jadi bates ringgenan lapangan tempat
belaga, itu tungked juga bisa dipaké buat misahin peserta nyeng lagi belaga. Di
laén-laen tempat ada juga Boboto nyeng maké selendang panjang buat alatnya.
Aturan Pertandingan Ujungan
Pertandingan nyeng diadain di Betawi ama sekiderannya, nyeng
udah-udah biasanya dilakonin ama dua orang juwara, tapi ada juga maké sampé lima jawara sekalian. Dua
jawara nyeng pada be’adepan musti beda kampung ama sama-sama kagak kenal, artinya
kagak ada sangkutan apa-apa. Dua-duanya juga kudu belon-tau amprokan di
pertandingan-pertandingan sebelonnya. Ini dimaksudin supaya jangan sampé ada
dendem, ampélagi buat juwara nyeng udah-tau kalah sebelonnya.
Arena Pertandingan Ujungan
Arena pertandingan adanya di tanah nyeng dibikinin garis
make tungked Wasit atawa Boboto. Bentuknya kagak ada aturan nyeng
danta, bisa jadi bunder atawa kotak. ukurannya 5-10 meter diliét dari
lebar tanah nyeng dipaké. Juwara nyeng kuar dari garis arena bisa ngurangin itungan,
bisa jadi dianggep kalah. Kuar garis arena juga dianggep nyerah atawa
kagak mao nerusin pertandingan.
Sasaran pukul
- Daerah Betawi ama sekiderannya punya aturan sasaran, nyeng
boleh dipukul di leba depan awak adalah dari pinggang ke bawah, kacuali leba
kemaluan. Sasaran nyeng paling diincer yakni tulang kering ama mata kéok
lawan, baék nyeng kanan atawa nyeng kéré. Di leba laén di Jawa Barat cumen
kaki sebates dengkul nyeng jadi inceran. Peserta dibolehin milih, make baju atawa
telanjang.
-
Sikut sampé ujung geriji dari tangan nyeng megang tungked.
-
Leba awak belakang, pundak ke bawah buat lawan nyeng lari ngindarin
balesan.
- Bekes pukulan di awak atawa kaki nyeng disebut “balan”,
nentuin bangat menang kalahnya si juwara dalem pertandingan. banyaknya balan
di’itung Boboto dari sunggal juwara nyeng betanding manting nentuin
nyeng menang.
Ukuman dari Pelanggaran
-
Di’ingetin kenceng, sumpamanya, mukul leba sekiter
kemaluan, pala ama nyolok mata maké tungked.
-
Dikuarin dari arena pertandingan.
-
Dinyatain kalah.
- Dilarang ngikut pertandingan lagi kapan ama dimana aja
(masyarakat nyeng ngdombanin seni ini pada jadi saksi ama pengamat di pertandingan selanjutnya).
-
Juwara belon bisa dikata kalah sumpama tungketnya kontal, pas
ini waya, pencak silat tangan kosong dipaké. Selanjutnya, kekalahan ditentuin
dari sapa nyeng lebih duluan jatoh duduk.
Pelestarian Seni Ketangkasan Ujungan ini mustinya perlu
jadi perhatian manting nyeng pada demen ama nyeng pada ngelakonin silat
tradisional, sabab kalu ngingetin umur Ujungan itu déwék nyeng ngelebi’in adanya
aliran pencak silat paling tua di Betawi ama Jawa Barat khususnya ama Indonesia
jamaknya. Bedasar dari pemikiran itu, pantes apa kagak kalu seni ketangkasan
Ujungan ini disebut bongkotnya pencak silat……?
Ujungan sekarang udah kagak ada lagi. Kagak ada usaha dari
Pemeréntah buat ngidupin ama ngelestari’in Ujungan lagi. Sabab, Ujungan pada
dasarnya nanemin semanget sportivitas ama rempugan. Selaén itu juga punya
gerakan-gerakan cakep maénan tungked, mingkin sedep lagi lantaran diiringin ama
tabuh-tabuan. Ujungan, ni ari udah sirep, kegusur ama bela diri nyeng dateng dari
luar negeri macem Karate, Taekwondo, Wushu, Capoerra ama nyeng laén-laén.
Ni ari, kalu mao diubek, masi ada orang-orang
tua nyeng bisa ditanyain sual Ujungan ini, dan ana yakin, beliau-beliau juga
masi mao ngajarin sumpama ada orang-orang
muda nyeng bener-bener niat péngén belajar, ampélagi kalu niatnya manting
diturunin ke nyeng laén. Ana juga yakin, kalu kita mao, Ujungan juga bisa
dibangunin lagi. Kalu émang cumen pekara kerasnya itu maénan, semuanya bisa
diakalin. Contonya, kalu alat nyeng dipaké dulunya dari rotan, sekarang bisa
diganti ama bahan nyeng lebih empuk ama kagak bakalan bikin luka nyeng bisa
bikin cilaka atawa ninggalin bekes di awak, cumen jogrogannya kudu tetep sama
ama nyeng aslinya. Itu kalu buat tujuan ngelestariin budaya sumpamanya mao ditanggap
di acara-acara khusus, ukan
kayak jaman dulu nyeng niatnya buat nyari atawa nyaring juwara. Romananya, kalu
mao diantegin dari waya gini, semuanya masi bisa kecandak, kagak tau dah kalu lima atawa sepuluh taun ke
depan.
Ujungnya, kagak ada niat laén ngumbar ini tulisan. Cumen
atu arepan, Ujungan kagak bener-bener kalis bangat dari bagéan budaya orang betawi, ampélagi
kalu ada nyeng tegerak atinya buat ngebangunin lagi Ujungan nyeng masi tidur di
dalem gerobog pangkéng kumpi-kumpi…
ENTUKAN :
1. Disaring dari banyak
entukan, sumpama contonya nanya-nanya ama Ki Dalih di Bekasi (nyeng ngelakonin Ujungan
ama Jawara Silat aliran Pi Atu Betawi taun 50-an) (http://njowo.multiply.com/journal/item/206).
2. Ridwan Saidi, Glosari
Betawi-iv
3. Wikipedia Indonesia
Read More......
2 komentar:
Silahken. Semoga bermanfaat. makasih... |
KAMPUNG BETAWI ORA di FACEBOOK
ijin share :)